Inertia image. © Pexels

Den Rette Påklædning til Træningen Betaler Sig

Flere og flere danskere har fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at dyrke noget motion. Vores sundhed og velvære er i høj grad et produkt af, at vi er fysisk aktive med jævne mellemrum. Det kan være svært at finde tiden og energien til det i starten, men når først man får gjort motion til en vane, så passer det stort set sig selv. Med tiden får man faktisk mere energi og overskud, i takt med at ens krop styrkes og bliver mere sund. Når krop og sind er i balance kan vi finde mere overskud til alle de andre ting i livet.

Alle former for træning bliver sjovere, jo mere tid vi bruger på dem. Al begyndelse er svær, og det gælder så sandelig også, når det kommer til motion. Første gang man bevæger sig væk fra sofaen, og ud på en løbetur, vil man typisk være forpustet efter bare 2 minutter. Det er helt almindeligt: jeg oplevede det også selv! Mit træningsprogram startede ud med 2 minutters intervaller. Jeg løb i 2 minutter, og gik så i et roligere tempo i 2 minutter. Det gentog jeg så, ind til jeg samlet set havde løbet i 16 minutter. Med tiden justerede jeg op for længden på mine løb, og ned på mængden af pauser. Det tog et stykke tid, men det var positivt at se fremskridt fra uge til uge. Den dag i dag har jeg deltaget i 3 forskellige maraton-løb! Man skal jo starte et sted. Det er hårdt i starten, og man kan let have en følelse af, at det aldrig bliver bedre. Men tro mig: det gør det! Hvis du tager din træning seriøst, og virkeligt giver det en chance, så vil du ende med at blive bidt af det. Du vil blive helt afhængig af at løbe! Hvis jeg ikke har været ude at løbe i en hel uge, så begynder jeg at føle mig rastløs. Jeg savner at motionere! Det gjorde jeg absolut ikke, da jeg tog ud på mine første løbeturer.

Jeg kan generelt kun anbefale, at du tager din træning så seriøst som muligt. Lad være med at gøre det halvhjertet: det kommer du ingen steder med. Beslut dig for at træne seriøst i 3 måneder, og lad ikke nogen undskyldninger komme i vejen. Hvis du har trænet seriøst i 3 måneder, og stadig hader det, så kan du tillade dig at stoppe. Men kun efter de 3 måneder er overstået. Alle tanker om at stoppe inden da skal du bare skyde ud af hovedet.

Når jeg siger at du skal tage det seriøst, så mener jeg, at du skal gå all in. Du skal anskaffe dig noget ordentligt træningstøj. Hvis du løber i gamle sneakers og en tung t-shirt af bomuld, så vil du aldrig komme til at nyde at løbe. Invester i noget træningstøj der gør dine løbeturer mere behagelige. Find dig derefter et godt træningsprogram, der på systematisk vis tager dig fra dit nuværende træningsniveau, og op til et realistisk mål indenfor 3 måneder. Følg dette program til punkt og prikke.